fredag 10 april 2009

Earl Grey

Av ren nyfikenhet provade jag häromdagen helt vanligt hederligt EG. Jag har ju tidigare recenserat Earl Grey Top och Earl Grey de Luxe. Som jag båda beskrev som mildare än vanligt EG. Jag håller fast vid den analysen även nu när jag återgått till "plain" EG. Det är något vassare i smaken och det är lite känsligare för att dra. Däremot tycker jag mycket om just i det här fallet, som var ett påste som jag köpt på S. Grenes, att balansen mellan tesmaken och bergamotten var väldigt bra. Som ni säkert noterat är jag lite tjatig med det där. Jag vill gärna att det ska finnas en fin balans mellan smaksättning och tesmak. Inget av dem får ta över upplevelsen. Det ska smakas att det är te men det ska också smaka av smaksättningen. Tar något över blir det minus hos mig. Jag dricker inte te för att jag är sugen på saft och jag dricker inte heller smaksatt te för att jag är sugen på mörk, stark ceylonsmak.

Ett mycket bra baste som bör finnas i var mans/kvinnas hem. Jag tycker absolut att har man en sådan samling som jag ändå har (med mina nästan 70 sorter) så ska man kunna erbjuda ett helt vanligt EG. Därför rekommenderar jag detta till alla. Samlare som ett-te-i-taget-drickaren. Dricker du te ska du ha detta i ditt sortiment, avskyr du det själv kanske du ändå borde ha det till dina gäster.

4/5 koppar och ett fat för balansen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar