torsdag 26 mars 2009

Masala Chai

Chai är egentligen bara ett ord för te. Men vi i västvärlden tänker väl oftast på indiskt kryddat te. Det stämmer i detta fallet. Masala Chai är ett indiskt svart te med traditionella indiska kryddor. Jag tycker väldigt mycket om detta te och för en gångs skull har jag hittat ett "chai"-te som faktiskt smakar som det man får på café. Många andra teer med detta namn, enligt min erfarenhet, är antingen för söta eller smakar för mycket bara svart te för att man snålat med kryddorna. Jag anser t ex att Indiskas Chai inte håller samma klass som detta te som jag köpte hos mormors (se länk till höger). Med lite (vegetabilisk) mjölk i och en aning honung (tippen på teskeden räcker) smakar det precis så gott som på ditt favoritcafé/teahouse. Mycket angenämt!

4/5 koppar och 1 fat (för att de inte snålade med kryddorna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar