fredag 27 mars 2009

Teskolan del I

Idag tänkte jag berätta lite om olika sätt att söta sitt te. Jag har inte provat alla varianter själv men har mina kommentarer till det jag testat.

Min favorit är att söta med en neutral honung. Jag tycker inte så mycket om den mera flytande varianten utan föredrar den svenska mera fasta och vitare. Detta tycker jag ger en god smak speciellt till smaksatta teer. Är teet neutralt använder jag ibland vitt strösocker (raffinerat) för att inte "förstöra" eller blanda in fler smaker än det från teet.

Man kan också använda sig av en smakrikare honung, t ex från någon speciell blomma eller smaksatt honung. Men då tycker jag man ska vara extra försiktig för honungsvatten kan man göra utan teblad. Det är lite onödigt att göra te om man ändå tänker överrösta teets smak helt och hållet med en smaksatt honung. Något som jag dock tycker kan vara trevligt är t ex en violhonung till ett väldigt starkt te som t ex Assam.

Jag har läst mig till att man också kan använda sig av karamellsirap vilket sägs passa bra till svarta och röda teer. Muscovadosocker hade jag tänkt prova på idag så jag rapporterar om detta lite senare. Det finns ljust och mörkt. Det mörka sägs ge en ton av tobak och lakrits medan det ljusa ger en houngslen eller karamellig smak.

Något som jag också är sugen på att pröva är brun farin. Jag har inte hittat någon beskrivning på vilka egenskaper det ger teet men visst låter det spännande?

Kandisocker är det en del som använder också. Det har jag tyvärr heller inte provat. Men jag kommer att återkomma med en kommentar om jag kommer över det. Jag kommer ihåg att jag åt det som godis som barn när mortadellan var slut i kylen (ja man var smått desperat innan föräldrarna kom hem på kvällarna).

Prova dig fram, testa gärna nya saker! I tebutiker finns ofta kandisocker på pinne som man kan röra om med har jag sett. Muscovadosocker köper man på ICA liksom honung och vanligt strösocker såklart. Karamellsirap får gärna läsarna upplysa mig om var man får tag på. Det har jag ärligt talat inte ens hört talas om tidigare. Jag fick tipset i en bok men de var inte så mångordiga :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar